Jesteś tutaj: Home
„Źle mówić i pisać znaczy krzywdzić swoją mową tych, którzy ją budowali”.
Janusz Korczak
21 lutego – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
Tak naprawdę wszystko zaczęło się 21 lutego 1952 roku, kiedy to w Dhace, stolicy Bangladeszu, pięciu palestyńskich studentów zorganizowało pokojową demonstrację, domagając się uznania ich języka ojczystego – bengalskiego – za jeden z dwóch urzędowych języków w ówczesnym Pakistanie. Studenci tego samego dnia zginęli.17 listopada 1999 roku UNESCO, upamiętniając tamte wydarzenia, ustanowiło 21 lutego Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego.
„Nie tylko w dzień języka ojczystego – mów poprawnie mój KOLEGO!”
Zyta, dwie Julki, Małgosia, Patrycja, Roksana oraz Kornelia zachęcają do poprawności językowej!
Przyłączmy się i my…
27 stycznia 2021 roku klasa 4b bawiła się podczas klasowego BALU LEKTUROWEGO – online. Uczniowie z chęcią odpowiedzieli na zaproszenie do zabawy. Wcielili się w role wybranych przez siebie bohaterów lektur omawianych w klasie 4. Podczas lekcji języka polskiego prezentowali swoje stroje i krótką prezentację postaci.
Nie zabrakło także muzyki…..Nauczanie zdalne jest także wesołe i ciekawe.
Czy znacie takich bohaterów lektur?
Już od wielu lat organizujemy w naszej szkole Konkurs na najładniejszą, najciekawszą i samodzielnie wykonaną kartkę świąteczną i noworoczną. Konkurs cieszy się zawsze dużym zainteresowaniem i bierze w nim udział wielu uczniów z klas 1-3 oraz 4-8. W tym roku, mimo zdalnego nauczania, również udało nam się go zorganizować, a uczestników było więcej, niż dotychczas. Jury miało duży problem, by wyróżnić najlepsze prace z powodu wysokiego poziomu artystycznego. W klasach 1-3 zostały przyznane miejsca, natomiast w klasach 4-8, Jury przyznało równorzędne wyróżnienia. Organizatorami konkursu były: w kl. 1-3 Iwona Grześkowiak, Ewa Wilczek i Katarzyna Spętana; w kl. 4-8 Iwona Grześkowiak i Dorota Gaj-Ciupa.
Wyniki są następujące:
W klasach: 1a i 1b
W klasach: 2a i 2b
W klasach: 3a; 3b; 3c
W klasach 4-8 wyróżnienia otrzymali:
Iga Astemberg (4a); Amelia Jagieła (4b); Hubert Gmiąt (4b); Kacper Puś (5a); Marika Chojecka (5a); Klaudia Jasiak (6a); Błażej Baranowski (6a); Maria Ciupa (7b); Paulina Bednarek (7b); Bartłomiej Oleszczyk (7b)
Wszystkim zdobywcom miejsc i wyróżnień serdecznie gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach.
28.12.2020r. uczniowie naszej szkoły - uczestnicy tegorocznej edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego SZKOŁA DIALOGU gościli Piotra Łuczaka. Spotkanie odbyło się w sieci, na platformie Microsoft Teams. Piotr jest absolwentem naszej szkoły. Ukończył II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Sieradzu. Obecnej studiuje Stosunki Międzynarodowe na UW i Public Relations na SGH i mieszka w Warszawie, co w żaden sposób nie przeszkadza mu w aktywnej pracy na rzecz Stowarzyszenie im. Ireneusza Ślipka na rzecz dialogu polsko-żydowskiego w Warcie. Nasz gość opowiedział nam o początkach swojego zainteresowania tematyką warckich Żydów; o udziale w ogólnopolskim konkursie Fundacji ,,Shalom’’ Historia i kultura Żydów polskich. Wiele mówił na temat poszukiwania materiałów do pracy konkursowej, o spotkaniu z Johnem Crustem (Kanadyjczykiem żydowskiego pochodzenia, który pisze pracę naukową między innymi o warckich Żydach) i o tym jak stał się jednym z założycieli stowarzyszenia. Spotkanie trwało prawie godzinę. Piotr zaprosił uczniów na wycieczkę po Warcie w poszukiwaniu miejsc związanych z żydowską społecznością dawnej Warty. Wycieczka odbędzie się w lutym przyszłego roku.
Spotkanie, o którym mowa powyżej było już czwartym z kolei spotkaniem w ramach tegorocznych działań SZKOŁY DIALOGU.
Pierwsze odbyło się 26 listopada bieżącego roku również na platformie Teams. Uczestnicy zostali zapoznani z założeniami projektu „Śladami Żydów w Warcie”, którego są bezpośrednimi adresatami jak i wykonawcami. Na realizację tego projektu Stowarzyszenie im. Ireneusza Ślipka na rzecz dialogu polsko-żydowskiego w Warcie pozyskało dofinansowanie od Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. Projekt zakłada ustawienie na miejskim rynku tablicy z planem miasta, na której zostaną oznaczone najważniejsze miejsca związane z historią i kulturą warckich Żydów. Będzie to kontynuacja działań, jakie podjęli uczniowie naszej szkoły i za sprawą których powstał folder/przewodnik pt. “Śladami Żydów w Warcie”. Podczas spotkania uczniowie również rozdzielili między siebie zadani
Kolejne spotkania odbyły się 10 grudnia i 17 grudnia. Poświęcone były w całości miejscom, które uczniowie chcą zaznaczyć na tworzonym przez siebie planie miasta.
Beata Łuczak
|
|
|